Spring naar content

1.1 Urgente maatschappelijke opgaven

Voor de komende jaren zien we vijf urgente maatschappelijke opgaven:

  • Een groeiend woningtekort.
  • De urgentie van de klimaatcrisis.
  • Een groeiende groep mensen die niet kan rondkomen.
  • Het huisvesten van aandachtsgroepen met en zonder zorgvraag.
  • Een toenemende maatschappelijke ontevredenheid in de samenleving.

Uit de verschillende overlegsessies met onze externe (lokale en regionale) partners zien we, dat zij op al deze onderwerpen een bijdrage vragen van Stadlander:

  • Er zijn in onze regio extra woningen nodig. Dat staat haaks op het beleid van voorgaande jaren: waar overheden eerst uitgingen van een afname van groei en later krimp van huishoudens. Nu zien we, samen met gemeenten, toch een groeiopgave tot en met 2030. Ook in de sociale huur. Hoe groot de vraag na 2033 zal zijn, is nog onduidelijk.
  • Verder is een belangrijk principe uit de regionale woondeals dat elke gemeente in Nederland ‘een eerlijk aandeel’ neemt. Het gaat bijvoorbeeld
    om:

Wens op regionaal niveau:

    • -30% van de woningvoorraad = sociale huur.
    • – 2/3 deel van nieuw te bouwen woningen moet vanaf 2025 betaalbaar zijn:
      • koopwoningen tot de NHG-grens (prijspeil 2022: € 355.000,-)
      • huurwoningen: sociale huursegment of middenhuur.

Ondertussen is op landelijk niveau een belangrijk akkoord gesloten tussen het Rijk, Aedes, de Woonbond en VNG: de Nationale Prestatieafspraken.

Een goed voorbeeld hiervan voor ons is de roep om meer
‘flexwoningen’. Het lijkt meer een doel dan een middel te worden. Flexwoningen zijn ook duur, ze kunnen afleiden van gewone bouw en misschien nog wel het belangrijkste: verdienen mensen niet juist een gewone definitieve sociale huurwoning? Als Stadlander willen we in ieder geval voor een structurele vraag naar woningen ook structurele oplossingen zoeken.

1.2 Verwachtingen over onze rol

Onze omgeving vraagt van ons een nieuwe sociaal-maatschappelijke verantwoordelijkheid. Onze omgeving ziet voor ons een belangrijke rol:

  • In de gemeenschap en wijken: gezonde mix in wijken, bouwen van sterke wijken met ‘nabuurschap’, stimuleren van zelfredzaamheid,
    faciliteren van initiatieven, stimuleren en faciliteren van ontmoeting in de wijk en het verbeteren van de leefomgeving (schoon, heel, veilig en groen).
  • Op het gebied van betaalbaarheid, beschikbaarheid en duurzaamheid: kleinere woningen bouwen, meewerken aan innovatieve en duurzame bouwvormen (bio-based en circulair), doorstroming bevorderen, woonlasten beperken en aandacht voor energie-armoede.
  • Op het gebied van zorg en wonen in de snel vergrijzende en meer kwetsbare samenleving: iedereen die nu intensieve mantelzorg levert weet dat, als hij of zij in de toekomst zorgafhankelijk wordt, de problemen niet te overzien zijn door de personeelstekorten in de zorg.De rijksoverheid en gemeenten doen een beroep op zorginstellingen en corporaties om meer geclusterde woonvormen te realiseren.

1.3. Gedrevenheid en realisme als antwoord

We herkennen de vraagstukken en zijn er dagelijks met hart en ziel mee bezig. We zijn blij dat onze partners naar ons kijken om samen te werken aan deze vraagstukken; ze zien ons als waardevolle bondgenoot. We moeten en willen ook realistisch zijn. Niet alle problemen kunnen wij oplossen. En soms zorgen oplossingen ook weer voor nieuwe problemen.

De nieuwe maatschappelijke realiteit vraagt, volgens ons, van Stadlander een brede taakopvatting en tegelijkertijd noodzaak tot focus en sturing en helderheid in de begrenzing van onze rol.

Dit ondernemingsplan is ons antwoord:

  • Hier staan we voor.
  • Hier gaan we voor.
  • Zo gaan we het waarmaken.

We danken huurders, huurdersbelangenverenigingen, bewonerscommissies, onderhoudspartners, samenwerkingspartners op gebied van welzijn en zorg en de gemeenten voor hun ideeën en inbreng bij de totstandkoming van dit plan.